fredag 7 augusti 2009

Bok som berör

Igår tog jag på måfå en bok ur bokhylla, en som jag köpt utan att närmare titta på baksidan vad den handlade om. Och oj vilken bok, den berörde verkligen och tårarna har runnit av sorg, ilska, äckel m.m. Boken heter: 14 år till salu, skriven av Caroline Engvall.

Verklighetsbaserad och handlar om en helt vanlig flicka på 14 år, utan problem och med bra hemförhållanden, hon blir först våldtagen och sedan börjar hon sälja sin kropp.
Boken väcker många tankar hos mig då jag själv har en dotter på 14, snart 15 år, det finns så mycket som kan locka och lura dessa unga på avvägar. Jag kommer nu när jag läst färdigt boken överlämna den till dottern så att hon kan läsa den och se vikten av att våga prata och dela med sig av det som sker i tillvaron, både av det goda och det onda.

1 kommentar: